0
Paradajky foto
Paradajky ZAHR0058 Ovocie a zelenina

Paradajky

Slovenskí farmári
Slovenskí farmári
1.52 Skladom 1,52€ (3,04€/1kg)

Balenie


Produkt treba objednať do:

  • Pondelok 21:00
  • Utorok 21:00
  • Streda 21:00
  • Štvrtok 21:00
  • Nedeľa 21:00

Produkt doručujeme v dňoch:

  • Ne 21.7
  • Po 22.7
  • Ut 23.7
  • Str 24.7
  • Stv 25.7
  • Pia 26.7
  • So 27.7
  • Ne 28.7
  • Po 29.7
  • Ut 30.7

Rastliny rajčiaka jedlého sú jednoročné, dvojročné a v zriedkavých prípadoch i trvalé rastliny, ktoré najskôr vyrastajú rovno zo zeme, v neskoršom štádiu vývoja však majú sklon k plazivosti. Jednotlivé stonky tejto rastliny môžu dosahovať dĺžku až 4 m. Blízko miesta vyrastania majú stonky priemer 10 až 14 mm, sú zelené, majú jemné ochlpenie a smerom ku koncom majú väčšinou akoby plstenú pokrývku. Ochlpenie sa skladá z jemných trichómov, ktoré môžu mať dĺžku až 0,5 mm. Pôvod História paradajky siaha až do 5.storočia pred našim letopočtom. V tomto čase ich začali pestovať peruánski Indiáni. Do Európy ich doniesol Kolumbus na konci 15. storočia, o vyše dvesto rokov neskôr sa paradajky stali bežnou súčasťou jedálneho lístka. V súčasnosti sa pestujú hlavne v juhoeurópskych krajinách. Iné názvy rajčiak, rajčina, solanum lycopersicum (lat), rajče (cz), tomato (en), tomate (de), paradeiser/paradeisapfel/paradiesapfel (de)   Nutričné hodnoty Jedna stredne veľká paradajka obsahuje 1.08g bielkovín, 22 kalórií a 1.5g vlákniny. Minerály: Draslík – 292mg Fosfor – 30mg Horčík – 14mg Mangán – 0.14mg Meď – 0.073mg Sodík – 6mg Vápnik – 12mg Zinok – 0.21mg Železo – 0.33mg   Vitamíny: Kyselina listová – 18µg Kyselina pantoténová – 0.109mg Niacín – 0.731mg Vitamín A – 1025 IU Vitamín B1 (tiamín) – 0.046mg Vitamín B2 (riboflavín) – 0.023mg Vitamín B6 – 0.098mg Vitamín C – 15.6mg Vitamín E – 0.66mg Vitamín K – 9.7µg Ďalšie účinné látky Je málo takých kuchynských rastlín, ktoré možno tak všestranne použiť a ktoré obsahujú toľko vitamínov (A-B-C) ako rajčiaky. Čerstvo obraté rajčiaky obsahujú 1,6 mg percent karotínu – životne dôležitého výživného prvku ľudského organizmu. Okrem toho obsahujú aj minerálne látky a rastlinné kyseliny (lykopén), ktoré im dodávajú jemnú chuť a arómu. Význam pre zdravie Pre nízky obsah kalórií sú tiež výborným pokrmom pri znižovaní hmotnosti. Sú výborným pomocníkom pri preventívnom boji s rakovinou a pre bohatý obsah betakaroténu slúžia tiež ako prevencia pred infekčnými chorobami. Paradajková šťava je okrem toho dobrá proti únave a bolestiam hlavy. Podľa posledných výskumov vedcov z Kalifornskej univerzity v Los Angeles je známe i to, že paradajky prospievajú pľúcam aj očiam. Paradajky obsahujú látku lykopén, ktorá pôsobí ako ochrana pľúcnych stien pred pôsobením nadmerného množstva ozónu a ktorá pravdepodobne dokáže ochrániť aj pred degeneratívnou očnou chorobou, ktorá postihuje mnoho ľudí po päťdesiatke. Recept Zapekané kuracie prsia s paradajkou a mozzarellou Suroviny: – 500 g kuracie prsia – 1 balenie mozzarella – 1 ks paradajka – olivový olej – čierne korenie – soľ – čerstvá bazalka – čerstvý tymián Postup: Kuracie prsia nakrájame na plátky, jemne vyklepeme, posypeme tymiánom, osolíme, okoreníme. Následne krátko restujeme na olivovom oleji. Orestované mäso poukladáme do zapekacej nádoby vymastenej olivovým olejom. Paradajku a mozzarellu nakrájame na plátky, rovnomerne rozložíme na mäso a dáme zapiecť.Zapekáme cca. 15 minút pri teplote 200°C, ak chceme mať povrch viac chrumkavý, zapneme gril na 3 až max. 5 minút. Podávame ľubovoľne s ryžou alebo šalátom.

Rastliny rajčiaka jedlého sú jednoročné, dvojročné a v zriedkavých prípadoch i trvalé rastliny, ktoré najskôr vyrastajú rovno zo zeme, v neskoršom štádiu vývoja však majú sklon k plazivosti. Jednotlivé stonky tejto rastliny môžu dosahovať dĺžku až 4 m. Blízko miesta vyrastania majú stonky priemer 10 až 14 mm, sú zelené, majú jemné ochlpenie a smerom ku koncom majú väčšinou akoby plstenú pokrývku. Ochlpenie sa skladá z jemných trichómov, ktoré môžu mať dĺžku až 0,5 mm.

Pôvod

História paradajky siaha až do 5.storočia pred našim letopočtom. V tomto čase ich začali pestovať peruánski Indiáni. Do Európy ich doniesol Kolumbus na konci 15. storočia, o vyše dvesto rokov neskôr sa paradajky stali bežnou súčasťou jedálneho lístka. V súčasnosti sa pestujú hlavne v juhoeurópskych krajinách.

Iné názvy

rajčiak, rajčina, solanum lycopersicum (lat), rajče (cz), tomato (en), tomate (de), paradeiser/paradeisapfel/paradiesapfel (de)

 

Nutričné hodnoty

Jedna stredne veľká paradajka obsahuje 1.08g bielkovín, 22 kalórií a 1.5g vlákniny.

Minerály:
Draslík – 292mg
Fosfor – 30mg
Horčík – 14mg
Mangán – 0.14mg
Meď – 0.073mg
Sodík – 6mg
Vápnik – 12mg
Zinok – 0.21mg
Železo – 0.33mg
  Vitamíny:
Kyselina listová – 18µg
Kyselina pantoténová – 0.109mg
Niacín – 0.731mg
Vitamín A – 1025 IU
Vitamín B1 (tiamín) – 0.046mg
Vitamín B2 (riboflavín) – 0.023mg
Vitamín B6 – 0.098mg
Vitamín C – 15.6mg
Vitamín E – 0.66mg
Vitamín K – 9.7µg

Ďalšie účinné látky

Je málo takých kuchynských rastlín, ktoré možno tak všestranne použiť a ktoré obsahujú toľko vitamínov (A-B-C) ako rajčiaky. Čerstvo obraté rajčiaky obsahujú 1,6 mg percent karotínu – životne dôležitého výživného prvku ľudského organizmu. Okrem toho obsahujú aj minerálne látky a rastlinné kyseliny (lykopén), ktoré im dodávajú jemnú chuť a arómu.

Význam pre zdravie

Pre nízky obsah kalórií sú tiež výborným pokrmom pri znižovaní hmotnosti. Sú výborným pomocníkom pri preventívnom boji s rakovinou a pre bohatý obsah betakaroténu slúžia tiež ako prevencia pred infekčnými chorobami. Paradajková šťava je okrem toho dobrá proti únave a bolestiam hlavy. Podľa posledných výskumov vedcov z Kalifornskej univerzity v Los Angeles je známe i to, že paradajky prospievajú pľúcam aj očiam. Paradajky obsahujú látku lykopén, ktorá pôsobí ako ochrana pľúcnych stien pred pôsobením nadmerného množstva ozónu a ktorá pravdepodobne dokáže ochrániť aj pred degeneratívnou očnou chorobou, ktorá postihuje mnoho ľudí po päťdesiatke.

Recept

Zapekané kuracie prsia s paradajkou a mozzarellou

Suroviny:
– 500 g kuracie prsia
– 1 balenie mozzarella
– 1 ks paradajka
– olivový olej
– čierne korenie
– soľ
– čerstvá bazalka
– čerstvý tymián

Postup:
Kuracie prsia nakrájame na plátky, jemne vyklepeme, posypeme tymiánom, osolíme, okoreníme. Následne krátko restujeme na olivovom oleji. Orestované mäso poukladáme do zapekacej nádoby vymastenej olivovým olejom. Paradajku a mozzarellu nakrájame na plátky, rovnomerne rozložíme na mäso a dáme zapiecť.Zapekáme cca. 15 minút pri teplote 200°C, ak chceme mať povrch viac chrumkavý, zapneme gril na 3 až max. 5 minút. Podávame ľubovoľne s ryžou alebo šalátom.